نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4098
-
الف
+

زندگینامه «اقبال لاهوری» شاعر فارسی سُرای مسلمان، فلم می شود

فلم سینمایی «اقبال لاهوری» به کارگردانی «بهرام توکلی» کارگردان مطرح ایرانی ساخته می شود.

به گزارش آی فیلم2، فلم سینمایی «اقبال لاهوری» به کارگردانی «بهرام توکلی» به‌عنوان چهره مشترک و مهم فرهنگی ایران و پاکستان و شبه‌قاره با تایید اقارب وی، توسط بنیاد سینمایی فارابی ایران ساخته می شود.

«حبیب ایل‌بیگی» قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی درباره جزئیات پروژه «اقبال لاهوری» گفت: پروژه مهم «اقبال لاهوری» مدت زمان بسیاری است که به‌عنوان یکی از پروژه‌های مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان مطرح است. همان‌طور که می‌دانیم این شاعر و شخصیت مهم فرهنگی اهل پاکستان است و خانواده محترم ایشان هنوز در پاکستان زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: طرح‌هایی به دست ما رسیده بود اما از کیفیت لازم برخوردار نبودند، بنابراین تصمیم گرفتیم این پروژه را به یکی از کارگردانان مطرح ایرانی بسپاریم که در زمینه ساخت آثار بزرگ و پرهزینه (بیگ پروداکشن) نیز تجربه داشته باشد.

ایل بیگی در پیوند با همین موضوع افزود: بنابراین انتخاب ما «بهرام توکلی» بود که به‌ویژه تجربه ساخت فلم موفق «تنگه ابوقریب» و همکاری با «سعید ملکان» در ساخت فلم «روز صفر» را دارد، ضمن آن که معتقدم که ساخت فلم «غلامرضا تختی» از نظر شرایط تولید، تجربه‌ای جدید برای سینمای ایران بود که به تجارب «بهرام توکلی» اضافه کرد.

وی درخصوص علاقمندی خانواده «اقبال لاهوری» در پاکستان نسبت به ساخت این فلم، گفت: بعد از اینکه اصل و اساس طرح ساخت فلمی از زندگی «اقبال لاهوری» تأیید شد، آن را برای خانواده وی ارسال کردیم تا با مطالعه آن، موافقت خود را به ما اعلام کنند که با اعلام رضایت ایشان مواجه شدیم، بنابراین با «بهرام توکلی» وارد مذاکره شدیم و صحبت‌های اولیه را انجام دادیم.

ایل بیگی با بیان اینکه «اقبال لاهوری» از اهمیت ویژه‌ای در شبه‌قاره برخوردار است و از چهره‌های مشترک و مهم فرهنگی ایران و پاکستان است، ادامه داد: «اقبال لاهوری» نسبت به زبان و ادبیات فارسی حق دارد و سینمای ایران باید به این شخصیت ادای دین کند.

«محمد اقبال لاهوری» یا «علامه اقبال» شاعر، فیلسوف، سیاست‌مدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که اشعار زیادی نیز به زبان‌های فارسی و اردو سروده‌است.

«اقبال لاهوری» شاعر و متفکر بزرگ جهان اسلام و از قهرمانان شبه قاره هند و پاکستان است که برای آزادی و استقلال مسلمانان در راه هدف خود پیروزمندانه مبارزه کرد.

اقبال نخستین کسی بود که ایده یک کشور مستقل را برای مسلمانان هند مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. اقبال در این کشور به‌طور رسمی «شاعر ملی» خوانده می‌شود.

م ح/ح ح

نظر شما
ارسال نظر